28 februar 2011

Mine hjemmelavede kødboller fuld af smag

Jeg har længe forsøgt at lave en version af kødboller på kyllinge- eller kalkunkød, der indeholder flere grøntsager, men samtidig med fantastisk smag. Det er nu endelig lykkes – her i en nem variant velegnet til tomatsuppe med en masse aromatiske, tørrede krydderurter. Velbekomme!

Hjemmelavede kødboller med god smag

Mine hjemmelavede kødboller fuld af smag
Ingredienser
250 g kyllinge- eller kalkunfars
100 g quorn-fars (*gluten)
1-2 rødløg
1 stort æg
1 fed hvidløg eller hvidløgspulver
1 tsk. Lene Hansson kryddersalt
2 tsk. kinesisk soya
Krydderier: timian, rosmarin, merian, oregano

(4 personer)

Opskrift
Tænd din ovn på 200 grader. Find en stor skål frem og bland quorn-fars, kyllingefars, krydderier samt finthakkede rødløg sammen, så ingredienser er jævnt fordelt mellem hinanden. Du kan eventuelt bruge en minihakker til at blende rødløgene helt fine, inden du tilsætter dem. Derefter tilsætter du et æg samt kinesisk soya, og dejen røres sammen til en ensartet masse. Læg bagepapir på en bageplade, fordel kødbollerne i den størrelse, du ønsker, og sæt dem i ovnen i 10-15 minutter alt efter størrelse. Og ganske let og på fantastisk kort tid, har du velduftende og aromatiske kødboller til en dejlig varm tomatsuppe.

Disse kødboller er også fantastiske med lidt ekstra krydderi. Ofte anvender jeg lidt paprika samt chiliflager uden kerne, som du måske kan ane på billedet. Eksperimenter med forskellige smagsvarianter, og du kan anvende disse kødboller til mange forskellige retter. Eksempelvis til en glimrende klassiker som boller i karry eller som frikadeller i en større størrelse. Her blander jeg ofte en smule sesamfrø eller hørfrø i for at tilføje lidt ekstra sprødhed og bid.

Se mine hjemmelavede kødboller i min nemme tomatsuppe, samt opskriften hertil lige her!

Rigtig god fornøjelse J

Nam nam,
LevSundtNU


* gluten: desværre indeholder quorn-fars og andre svampeprodukter spor af gluten eller gluten fra byg i den soya, der bruges til at give produktet smag. Så hvis du ikke kan tåle gluten, eller af andre forståelige årsager forsøger at holde dig fra gluten, så kan du tage dette produkt ud af opskriften og erstatte det med mere kyllinge- eller kalkunfars.

Desværre har jeg først opdaget dette efter jeg har sammensat opskriften og tilmed er blevet stor fan af den – nu krydser jeg bare fingre for, at de kære Quorn-folk snart får øjnene op og producerer en glutenfri variant!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar