15 maj 2012

Koldskål på soyamælk med hjemmelavet crunchy drys

Se hvad jeg har fundet - en købevariant af koldskål lavet på soyamælk, en økologisk variant med smag af vanilje og helt uden hvidt sukker. Bliver næsten ikke bedre. Ikke en fuldkommen naturlig løsning, men det er mit hjemmelavede crunchy drys så til gengæld. Det må opveje sagen lidt, og så er det nu altså rart og lidt lettere med en købeløsning, bare engang imellem. Velbekomme!

Koldskål med hjemmelavet crunchy drys

Koldskål med hjemmelavet crunchy drys
- med ekstra drys og jordbær on the side ...
Ingredienser
1 liter koldskål fra Naturli’

Hjemmelavet crunchy drys
100 g mandler
50 g kokosmel
25 g hørfrø
3 skeer loppefrøskaller
(ca. 5 gram)
75 g palmesukker
3 spsk kogende vand
¼ tsk vaniljekorn

Opskrift
1) Tænd ovnen på 150 grader
2) Blend mandlerne i en minihakker til en grov mel
3) Hæld mandlerne i en skål og vend med hørfrø, kokosmel, vanilje og loppefrøskaller
4) Sæt lidt vand over i din elkedel
5) Hæld palmesukkeret i en lille skål, tilsæt det kogende vand og rør godt rundt
6) Hæld det flydende sukker over melblandingen og vend godt rundt til en crumble-agtig konsistens
7) Fordel udover en bageplade med bagepapir og sæt i ovnen i 10-15 minutter
8) Tag ud af ovnen og stil til afkøling
9) Hæld koldskålen i skåle, tilsæt drys på toppen og server

Server eventuelt koldskålen og dit hjemmelavede crunchy drys med et par friske, danske jordbær til. Det er en ret sød løsning, så jordbærrene giver en god friskhed og syrlighed til koldskålen.

Drysset smager virkelig godt, og dufter vidunderligt og aromatisk sødt af vanilje, når det kommer ud af ovnen. Og sørg for at holde øje med det undervejs, da det pludseligt er klart. Mit var ved at få for meget lige ved 13-14 minutter, men afhænger lidt af ovnen. Derudover, så husk det er et dessertdrys, der selvom det er naturligt jo stadig indeholder en del kalorier i, så nyd det med måde (siger jeg – der selvfølgelig overhovedet ikke kunne holde fingrene fra bradepanden, lige så snart det var kommet ud af ovnen…).

Jeg anvendte her RESULTAT PLUS som loppefrøskaller, der også indeholder lidt frugtpektin, men alle varianter vil fungere. HUSK er nok det mest gængse og kan fås i stort set alle velassorterede supermarkeder efterhånden.

Økologisk koldskål
- købevariant på soyamælk
 Jeg fandt koldskålen hos Naturpoteket på Christianshavn. De havde næsten lige fået den på hylderne, så den sprang mig i øjnene næsten med det samme. Jeg vil jo allerhelst selv lave en opskrift på koldskål, da jeg så kunne blive fri for fortykningsmidlerne, men så langt er jeg ikke lige nået endnu. Det ser dog også ud til ikke at være de allerværste fortykningsmidler, så det hjælper en smule… Og i forhold til hvad man ellers ser på hylderne, så må dette produkt virkelig siges at være et stort skridt fremad. Økologiske ingredienser, rørsukker og intet hvidt sukker…

Og så en god konsistens og en langt bedre smag, end jeg havde forventet. Ret sød, så jeg ville måske tilsætte lidt revet citronskal næste gang. Ikke en fuldkommen optimal løsning efter mine foretrukne principper med de tilsatte fortykningsmidler, men så til gengæld godt på vej med det helt naturlige drys på toppen.

Jeg forsøger sådan set også helt at undgå sukker, men hvis det sker, så skal det som minimum være rørsukker. Det har ikke gennemgået samme afblegningsprocessen som hvidt sukker, der stort set er med til at gøre hvidt sukker til gift for kroppen – hvis du altså spørger mig … Så for mig er dette nok nærmere en dessert på grund af indholdet af sukker i det hele taget, eller i hvert fald noget der ikke vil blive nydt så tit igen. Men så skal det til gengæld også nydes med manér og med et dejligt crunchy drys, der fuldender oplevelsen, og gør at jeg i hvert fald ikke savner de fordøjelses-tyngende-hvedeklumper, der ellers følger traditionen ;)

Crunchy crunch crunch

Kræs kræs kræs,
LevSundtNU

3 kommentarer:

  1. Vi lavede koldskål sidste år af soyamælk, soya-yoghurt, citron, citronskal, vanilie og honning. Bare til inspiration, hvis du skulle få lyst til at gøre det selv en dag :-)

    SvarSlet
  2. Vil gerne give mine bedste anbefalinger til dit crunch. Yummi. Brugte lidt honning i stedet for, men ikke 75 g. Ungerne var helt vilde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Malene,

      Tusind tak for inspiration til min egen koldskål. Det skal jeg helt sikkert eksperimentere med.
      Og af hjertet tak for anbefalingen! Jeg var selv ret vild med det og overrasket over det smagte så godt, samtidig med det er var super nemt og hurtigt at lave - og fantastisk, det også fungerer med honning.

      KH Ditte

      Slet