29 december 2011

Sund smoothie med passionsfrugt og spinat

Arrgh, jeg trængte til en sund indsprøjtning af vitaminer efter en fed og lettere vulgær jul. Det er da utroligt hvad man kan sætte til livs i løbet af tre dage. Normalt laver jeg min vildt grønne smoothie, når jeg trænger til et skud vitamin og energi, men denne gang havde jeg bare slet ikke lyst til banan. Jeg gik derfor i gang med at eksperimentere med en anden version af min spinatsmoothie. Her får du min bedste version, hvor jeg igen er nået frem til en sammensætning, der faktisk smager godt til trods for indholdet af grøntsager. Velbekomme J

Grøn og sund smoothie

Grøn og sund smoothie
- med passionsfrugt og spinat
Ingredienser
1 stor moden mango
1 saftig økologisk appelsin
½ økologisk agurk
150 g frisk spinat
2 passionsfrugter
1 spsk hørfrøolie

Evt. saften fra en lime
Evt. et brev grøn te ekstrakt
Evt. et drys vaniljekorn

(1-2 personer)

Opskrift
1) Skær alt kødet ud af mangofrugten, agurken i stykker og smid i blenderen
2) Skræl appelsinen, pil eventuelle sten ud og smid i blenderen
3) Tøm passionsfrugterne ned i blenderen med en ske
4) Smid det skyllede spinat i blenderen, og blend det hele til en dejlig grøn smoothie
5) Tilsæt olien til sidst, og blend kun en smule mere

Server med det samme, med et sugerør og eventuelt en isterning eller to…

I stedet for at skrælle appelsinen kan du også presse saften fra 1-2 appelsiner i stedet og hælde i blenderen. Så kan det være den også bedre får fat, hvis du ikke har en vild blender ....

Hvis du er vant til spinat i smoothies, så kan du måske godt klare 200 g spinat med ovenstående sammensætning. Og hvis du virkelig ikke kan lide smagen af spinat, så tilsæt saften fra en lime, så får smoothien lidt mere bid og det maskerer spinatsmagen endnu mere. Du kan evt. også tilføje et par ekstra passionsfrugter, så de får en mere gennemtrængende smag.  

Hvis du tør lege med smagen, så tilsæt et brev grøn te ekstrakt og du får et skud ekstra energi. Jeg ville dog samtidig tilsætte saften fra en lime og et drys vaniljekorn, så smagen ikke bliver alt for bitter.

Og hvis du ikke er af banan, som min krop åbenbart er lige nu, så tror jeg at denne smoothie faktisk ville smage ekstra godt tilsat en banan – det skal måske afprøves en anden god gang…

Den ser ret ond ud denne smoothie med den stærke grønne farve, men jeg lover at smagen er langt bedre end forventet. Tidligere har jeg bragt opskriften på min vildt grønne smoothie, som jeg i perioder selv har lavet hver morgen - en god spinatsmoothie kan gøre underværker for din fordøjelse og dit energiniveau, især hvis du tilsætter lidt grøn te ekstrakt.

Spinat på den virkelig gode måde!

Sip sip sippedisip,
LevSundtNU

2 kommentarer:

  1. Hej Helen,

    Ja bestemt - spinat er rigtig godt!

    Fyldt med både K-vitamin, som kan være svært at finde andre steder. Derudover C, A og E-vitamin, magnesium, calcium og antioxidanter. Så det er bare om at komme i sving med at få et par smoothies indenbords :))

    Og selvom denne ser lidt farlig ud, så smager den altså godt - det lover jeg ;)

    KH Ditte

    SvarSlet