06 marts 2011

Dejlig cremet nutella på den naturlige måde

Hvorfor kan man ikke finde en nutella på hylderne i hverken supermarkeder eller helsekostforretninger, der ikke indeholder diverse fortykningsmidler, konserveringsmidler, dårlige olier, ”naturlige” aromaer eller sukker…? Ih altså, grrr!

Jamen så må vi jo lave vores egen naturlige version – i hvert fald indtil en venlig, sød og rar fødevareproducent får øjnene op. Her får du min opskrift på en dejlig cremet og hjemmelavet nutella fuld af naturlige ingredienser. Velbekomme J

Hjemmelavet naturlig og cremet nutella

Dejlig cremet nutella
- på den naturlige måde
Ingredienser
80 g hasselnødder
2,5 dl soyamælk
2 æggeblommer
6 spsk. dadelpuré
1 spsk. kakaopulver
1 drys vaniljekorn
2 spsk. hørfrøolie
50 g kokosolie
½ tsk. salt

Opskrift
Tænd ovnen på 150 grader og gør en bageplade klar med bagepapir. Fordel hasselnødderne jævnt udover pladen og når ovnen er opvarmet, sætter du nødderne ind i cirka 10 minutter. Tag hasselnødderne ud og lad dem køle af. Når de er afkølet, smider du dem i en frostpose og gnider dem indtil det meste af skallerne er røget af. Hæld forsigtigt nødderne ud af posen og ned i en blender, uden at få for mange af skallerne med. Blend nødderne til en mel – enten groft eller fint. Hvis du blender dem helt fint, bliver din nutella blød og jævn, og hvis du blender dem mere groft, får du en mere knasende nutella. 

Hvis du ikke har et glas med dadelpuré stående i dit køleskab, så lav en portion klar nu, før du fortsætter med din nutella – opskriften på ’blid sødme med dadelpuré’ finder du her!

Tag en gryde frem og pisk æggeblommer, dadelpure, kakao, vanilje og salt sammen med et piskeris til en jævn masse. Pisk derefter langsomt soyamælken i massen under opvarmning. Massen må ikke opvarmes til en alt for høj temperatur, da æggeblommerne så vil koagulere og du vil få klumper af æggemasse i din nutella. Forsøg at holde massen et stykke under kogepunktet, men så varm at du nu kan tilsætte kokosolien og den kan smelte sammen i blandingen under omrøring. Tag din nutella af varmen og rør din hasselnøddemel i. Når massen er kølet lidt af, men stadig flydende, kan du røre hørfrøolien i for at tilsætte lidt mere sund olie og gøre nutellaen mere cremet. Din nutella er nu færdig, og du kan hælde den på glas og stille den på køl.

I stedet for at lave dadelpuré først, kan du koge tilsvarende mængde dadler med soyamælken, samt en ekstra sjat vand. Når dadlerne har fået et godt opkog, blend dem med en stavblender og anvend denne masse til at piske de resterende ingredienser i. Forsøg dig endelig frem i forhold til det, der er absolut lettest for dig!

Derudover kan det være, at du foretrækker din nutella med stærkere smag af kakao, og derfor bør du endelig forsøge at eksperimentere med denne opskrift. Tilsæt mere eller mindre kakao, eller måske mere eller mindre hasselnøddemel, alt efter dine smagsløgs lyster og præferencer.

I ny og næ serverer jeg denne dejlige cremede nutella på mine skønne små pandekager, toppet af med bananer i skiver eller anden frisk frugt. Og hvis jeg har husket at gemme lidt hasselnødder, så drysser jeg lidt grofthakkede nødder på toppen sammen med et par kakao nibs. Maksimal forkælelse – mums! Se opskriften på mine ’skønne små pandekager på den gode måde’ lige her!


Naturlig, dejlig og cremet!

Mums mums,
LevSundtNU

3 kommentarer:

  1. Jeg har "sendt" dig en blogaward fra min blog Sund for Sjov - og jeg håber, du har lyst til at modtage den og lege med:-)
    KH Charlotte

    SvarSlet
  2. Kære Charlotte,

    Det er mig en stor ære!

    Jeg sætter hermed også pris på, at du har vist mig vejen til din blog. Jeg håber vi sammen kan være med til at føre flere i retningen af bevidsthed gennem det at turde lytte til sin krop og handle derpå.

    KH Ditte

    SvarSlet
  3. Kære Charlotte,
    Det har taget mig et godt stykke tid at udvælge de 8 bloggere at give awarden videre til. Men nu har jeg endelig fundet dem :)
    Se mit indlæg fra i dag, 12. august - og tak igen!
    KH Ditte

    SvarSlet